INTEGRACJA ODRUCHÓW DYNAMICZNYCH I POSTURALNYCH WG DR S. MASGUTOWEJ
Odruch jest automatyczną, specyficzną i precyzyjną reakcją zwrotną na bodziec wewnętrzny np.: zmiana składu chemicznego krwi, lub zewnętrzny: dotykowy, dźwiękowy, wzrokowy, proprioceptywny, przedsionkowy. Podstawowe mechanizmy ruchowe i schematy odruchów to kluczowe elementy rozwoju człowieka. Odruchy pojawiają się jeszcze w życiu płodowym. W okresie niemowlęcym pełnią funkcje obronne, służą ochronie życia i obronie przed szkodliwym wpływem środowiska zewnętrznego. Są niezbędne do przetrwania, szczególnie w okresach stresu i zagrożenia. Wywierają decydujący wpływ na rozwój mózgu. Z różnych powodów w wyniku urazów, działania niekorzystnych czynników w życiu płodowym, komplikacji w czasie porodu, oraz pierwszych miesiącach życia odruchy mogą nie wykształcić się w odpowiednim momencie, nie dojrzeć i nie zintegrować na poziomie neurosensomotorycznym w określonym czasie. Ignorowanie motorycznego rozwoju dziecka może skutkować pojawieniem się deficytów rozwojowych na różnych poziomach: fizjologicznym, poznawczym i emocjonalnym. Niezintegrowane odruchy kierują aktywność mózgu do tyłomózgowia aktywizując strategię obronną, co w dłuższej perspektywie prowadzi do przeciążenia procesów nerwowych, a w konsekwencji do nieprawidłowego napięcia mięśniowego, impulsywnych reakcji, niewłaściwego zachowania, trudności w uczeniu się, braku rozwoju racjonalnego myślenia, posługiwania się wiedzą, słabej motywacji poznawczej, tłumienia emocji, hamowania tworzenia się wyższych i kontrolowanych ruchów oraz koordynacji ruchowej. Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych to program złożony ze schematów ćwiczeń stymulujących naturalne zasoby naszego mózgu. Celem programu jest uaktywnienie mechanizmów samoregulacji oraz wsparcie rozwoju różnych umiejętności poznawczych i uczenia się. Systematycznie powtarzając określone schematy ćwiczeń, dajemy szansę na zapamiętanie przebiegu odruchu jego dojrzewanie i integrację, a tym samym zmniejszamy nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka.
Terapię stosujemy w pracy z dziećmi:
- z porażeniem mózgowym,
- z autyzmem,
- z zachowaniami agresywnymi,
- z lękami i fobiami,
- z opóźnieniami w rozwoju umysłowym,
- z nadpobudliwością psychoruchową,
- z trudnościami w nauce, dysleksją,
- z ADHD, ADD,
- z zaburzeniami mowy,
- z zaburzeniami integracji sensorycznej.
« poprzednia | następna » |
---|