Start

INTEGRACJA ODRUCHÓW DYNAMICZNYCH I POSTURALNYCH WG DR S. MASGUTOWEJ

 

Odruch jest automatyczną, specyficzną i precyzyjną reakcją zwrotną na bodziec  wewnętrzny np.: zmiana składu chemicznego krwi, lub zewnętrzny: dotykowy, dźwiękowy, wzrokowy, proprioceptywny, przedsionkowy.  Podstawowe mechanizmy ruchowe i schematy odruchów to kluczowe elementy rozwoju człowieka. Odruchy pojawiają się jeszcze w życiu płodowym. W okresie niemowlęcym pełnią funkcje obronne, służą ochronie życia i obronie przed szkodliwym wpływem środowiska zewnętrznego. Są niezbędne do przetrwania, szczególnie w okresach stresu i zagrożenia. Wywierają decydujący wpływ na rozwój mózgu.  Z różnych powodów w wyniku urazów, działania niekorzystnych czynników w życiu płodowym, komplikacji w czasie porodu, oraz pierwszych miesiącach życia odruchy mogą nie wykształcić się w odpowiednim momencie, nie dojrzeć i nie zintegrować na poziomie neurosensomotorycznym w określonym czasie. Ignorowanie motorycznego rozwoju dziecka może skutkować pojawieniem się deficytów rozwojowych na różnych poziomach: fizjologicznym, poznawczym i emocjonalnym. Niezintegrowane odruchy kierują aktywność mózgu do tyłomózgowia aktywizując strategię obronną, co w dłuższej perspektywie prowadzi do przeciążenia procesów nerwowych, a w konsekwencji do nieprawidłowego napięcia mięśniowego, impulsywnych reakcji, niewłaściwego zachowania, trudności w uczeniu się, braku rozwoju racjonalnego myślenia, posługiwania się wiedzą, słabej motywacji poznawczej, tłumienia emocji, hamowania tworzenia się wyższych i kontrolowanych ruchów oraz koordynacji ruchowej.                                                                                       Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych to program złożony ze schematów ćwiczeń stymulujących naturalne zasoby naszego mózgu. Celem programu jest uaktywnienie mechanizmów samoregulacji oraz wsparcie rozwoju różnych umiejętności poznawczych          i uczenia się. Systematycznie powtarzając określone schematy ćwiczeń, dajemy szansę na zapamiętanie przebiegu odruchu jego dojrzewanie i integrację, a tym samym zmniejszamy nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka.

Terapię stosujemy w pracy z dziećmi:

  • z  porażeniem mózgowym,
  • z autyzmem,
  • z zachowaniami agresywnymi,
  • z  lękami i fobiami,
  • z  opóźnieniami w rozwoju umysłowym,
  • z  nadpobudliwością psychoruchową,
  • z  trudnościami w nauce, dysleksją,
  • z  ADHD, ADD,
  • z  zaburzeniami mowy,
  • z  zaburzeniami integracji sensorycznej.

Wczesne wspomaganie roz.

szkoła przyspos. do pracy

Zespoły Rew-Wych

Licznik odwiedzin

Odwiedziło nas 60012 osób/y/ DZIĘKUJEMY i ZAPRASZAMY