ROCZNY PLAN PRACY INTERNATU SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO –WYCHOWAWCZEGO
W DZIAŁOSZYNIE NA ROK 2014/2015
OBSZARY
|
ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI
|
TERMIN REALIZACJI
|
Obszar aktywności społecznej
|
- I. Organizacja życia w internacie
- Zakwaterowanie wychowanków- urządzanie sal ( przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie wykonywanych prac).
- Zapoznanie z rozkładem zajęć w internacie, omówienie regulaminu internatu ze szczególnym uwzględnieniem praw i obowiązków wychowanka.
|
|
WRZESIEŃ 2014
|
|
- I. Wdrażanie do przestrzegania zasad współżycia w grupie rówieśniczej.
|
- Tworzenie sprzyjających warunków do zacieśniania więzi grupowych i kształtowanie pozytywnych relacji z innymi osobami.
- Przestrzeganie regulaminu internatu oraz norm dotyczących zabaw, zachowania się przy stole, na zajęciach, na placu zabaw.
- Dbanie o wspólne sprzęty i zabawki, korzystanie z nich zgodnie z przeznaczeniem, dzielenie się nimi, odkładanie na miejsce.
- Przestrzeganie kulturalnego zwracania się do innych i przyswojenie form grzecznościowych.
- Podporządkowywanie się poleceniom wychowawców
|
CAŁY ROK
|
|
- I. Wyrabianie samodzielności, umiejętności współdziałania i działania na rzecz innych.
|
- Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole.
- Stwarzanie atmosfery sprzyjającej nawiązywaniu pozytywnych relacji między wychowankiem a wychowawcą.
- Pomaganie młodszym, słabszym w różnych sytuacjach.
- Próby rozwiązywania konfliktów na zasadzie kompromisu.
|
CAŁY ROK
|
|
- I. Współpraca internatu z rodzicami, szkołą , innymi instytucjami i placówkami.
- Stały kontakt z domem rodzinnym wychowanka, wywiady środowiskowe.
- Systematyczny kontakt z wychowawcami klas i nauczycielami.
- Systematyczna wymiana informacji z wychowawcami, nauczycielami i opiekunami na temat wychowanków.
- Stały kontakt z opieką społeczną, kuratorami sądowymi, lekarzami rodzinnymi wychowanków.
|
|
CAŁY ROK
|
|
- I. Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej i internackiej.
|
- Nauka i doskonalenie śpiewania hymnu szkolnego „ Dobrze jest żyć”.
- Udział wychowanków w imprezach, uroczystościach i konkursach organizowanych przez szkołę i internat.
|
CAŁY ROK
|
|
- I. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej.
|
- Przybliżenie wychowankom tradycji ludowych i obrzędów.
- Zwiedzanie zabytków znajdujących się w naszej miejscowości.
- Znajomość nazwy państwa i stolicy.
- Znajomość symboli narodowych: flagi, godła, hymnu.
- Poznanie legend dotyczących historii naszego państwa, poznanie ważniejszych regionów Polski.
- Interesowanie się aktualnymi wydarzeniami w naszym kraju.
|
LISTOPAD 2014
GRUDZIEŃ 2014
KWIECIEŃ 2015
NA BIEŻĄCO
|
|
- I. Polska w Europie.
- Wyjaśnienie znaczenia zdań : jesteśmy Polakami, jesteśmy Europejczykami.
- Poznanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej.
|
|
1.05.2015
|
Obszar aktywności moralnej
|
- I. Kształtowanie cech charakteru – życzliwości, uczciwości, obowiązkowości.
- Rozumienie pojęć: dobroć, uczciwość, koleżeństwo, życzliwość, obowiązkowość.
- Odpowiedzialne wykonywanie dyżurów.
|
|
CAŁY ROK
|
|
- I. „Pogadajmy” w poniedziałek
|
1. Poruszanie różnych, ważnych tematów.
|
CAŁY ROK
|
|
- I. Budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej.
|
- Przeciwstawianie się objawom egoizmu, okrucieństwa, przemocy wobec rówieśników i innych osób.
- Dostrzeganie wartości mówienia prawdy.
- Ukazywanie konsekwencji wynikających z niewłaściwego postępowania.
- Dokonywanie oceny własnego postępowania.
- Dostrzeganie zła jakie robi przemoc fizyczna oraz psychiczna w rozwiązywaniu konfliktów.
|
CAŁY ROK
|
|
- I. Wyrabianie u wychowanków tolerancji i akceptacji wobec innych.
|
- Uczenie zasad tolerancji i akceptacji odmienności innych ludzi.
- Poszanowanie godności osobistej innych ludzi oraz oczekiwanie tego samego w stosunku do siebie.
|
CAŁY ROK
|
Obszar aktywności zdrowotnej i ekologicznej
|
- I. Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
|
- Bezpieczne poruszanie się po budynku oraz jego otoczeniu.
- Nieoddalanie się poza wyznaczony teren.
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z narzędzi i różnych urządzeń.
- Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, znajomość podstawowych znaków drogowych.
- Uświadomienie konieczności przestrzegania następujących zakazów:
ü zabawy zapałkami
ü bawienia się w miejscach niedozwolonych
ü kąpieli w miejscach niestrzeżonych
ü ślizgania się po zamarzniętych zbiornikach wodnych
ü zbierania nieznanych owoców, roślin i grzybów
ü zabawy lekarstwami, środkami chemicznymi, innym nieznanymi przedmiotami
ü ufania osobom nieznanym
- Zapoznanie wychowanków z różnymi sytuacjami trudnymi, zagrażającymi bezpieczeństwu.
- Zapamiętanie własnego adresu zamieszkania, adresu szkoły, własnego imienia i nazwiska, numeru telefonu.
|
WRZESIEŃ 2014
PAŹDZIERNIK 2014
STYCZEŃ 2015
CZERWIEC 2015
|
|
- I. Wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych związanych z czystością, hartowaniem, higieną wzroku, słuchu oraz układu nerwowego.
- Wyrabianie umiejętności i przyzwyczajanie do systematycznego dbania o higienę osobistą i schludny wygląd; doskonalenie umiejętności samoobsługowych związanych z myciem, praniem i ubieraniem.
- Właściwe korzystanie z przyborów do mycia.
- Mycie rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia zębów.
- Systematyczne wietrzenie pomieszczeń.
|
|
CAŁY ROK
|
|
- I. Kształtowanie zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych.
|
- Utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się przy jedzeniu i wpajanie zasad racjonalnego odżywiania się.
- Utrzymywanie właściwej postawy w czasie siedzenia przy stole.
- Dostosowanie ubioru do warunków atmosferycznych.
- Wyrabianie zamiłowania do wycieczek i sportu , jako źródła zdrowia i radości.
- Przyzwyczajanie do zachowań zapobiegającym infekcjom, stosowanie się do zaleceń lekarza.
- Informowanie wychowawcy o złym samopoczuciu.
- Przestrzeganie zasady poszanowania przyrody, kulturalnego zachowania się na wycieczkach.
- Chronienie przyrody sposobami dostępnymi dzieciom:
ü Segregowanie odpadów
ü Oszczędzanie wody i prądu
ü Utrzymanie czystości w przyrodzie i otoczeniu
- Pielęgnowanie roślin w pomieszczeniach internatu.
- Słuchanie muzyki o umiarkowanej głośności.
|
CAŁY ROK
|
|
- I. Profilaktyka nałogów.
|
- Zajęcia dotyczące profilaktyki uzależnień, rodzajów i mechanizmów powstawania ( nikotynizm, alkoholizm, narkomania)
- Uświadomienie wychowankom skutków zażywania środków odurzających oraz palenia papierosów.
|
CAŁY ROK
|
Obszar aktywności ruchowej
|
- Kształtowanie prawidłowej postawy.
|
- Poranna gimnastyka „ Na Dzień Dobry”.
- Wdrażanie wychowanków do przyjmowania i utrzymywania prawidłowej pozycji w czasie wykonywania ćwiczeń oraz innych zajęć.
|
CAŁY ROK
|
|
- Rozwijanie tężyzny fizycznej i sprawności ruchowe.
- Codzienne zabawy na świeżym powietrzu lub w budynku, umożliwiające różnorodne formy ruch.
- Samorzutne zabawy dzieci z wykorzystaniem przyborów i przyrządów.
- Zachęcanie wychowanków do aktywności ruchowej w zabawach i ćwiczeniach .
- Dostosowanie zabaw do miejscowych warunków miejscowych i klimatycznych.
- Organizowanie i zachęcanie do wzmożonej aktywności ruchowej wychowanków .
|
|
CAŁY ROK
|
|
- Turniej Tenisa Stołowego – „Mistrz Internatu”.
- Motywowanie i przygotowywanie wychowanków do udziału w zawodach sportowych( tenis stołowy, piłka nożna, piłkarzy ki, itp.).
|
|
LISTOPAD 2014
KWIECIEŃ 2015
|
Obszar aktywności plastyczno – konstrukcyjnej
|
- W świecie sztuki – dostrzeganie otaczającego nas piękna.
|
- Organizowanie zajęć plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów, przyborów.
- Poznawanie słów związanych ze sztuką: obraz, rzeźba, portret, autoportret, reprodukcja, zabytek – stosowanie ich.
- Zapoznanie wychowanków z dziełami plastycznymi różnych twórców, oglądanie albumów z malarstwem.
|
CAŁY ROK
|
|
- Zachęcanie wychowanków do wyrażania za pomocą ekspresji plastycznej własnych przeżyć, zaobserwowanych zjawisk.
|
- Wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami.
- Wyrażanie własnych przeżyć i wiedzy o świecie poprzez prace plastyczne.
- Zwracanie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa w czasie wykonywanych prac.
- Wykonywanie różnych prac według własnego pomysłu, rozwijanie inwencji twórczej.
- Próby planowania, projektowanie i wykonywanie prac zespołowych. Wspólne sprzątanie po zajęciach.
- Wdrażanie do starannego, estetycznego wykonywania prac plastycznych oraz zachęcanie do ukończenia zaczętej pracy.
- Wdrażanie do umiejętnego posługiwania się materiałami i przyborami plastycznymi.
|
CAŁY ROK
|
Obszar aktywności muzyczno – teatralnej
|
- Wyrabianie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie , śpiewanie i odtwarzanie piosenek, muzyki, instrumentów, odgłosów przyrody.
|
- Zabawy rytmiczne przy muzyce.
- Próby odtworzenia dźwięków otaczającego świata.
- Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.
|
CAŁY ROK
|
|
- „Muzyczny wtorek” - rozwijanie ekspresji muzycznej, kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej poprzez różne formy obcowania z muzyką.
|
- Uczenie się i śpiewanie piosenek.
- Zabawy ze śpiewem, ilustrowanie piosenek ruchem.
|
|
|
- Nabywanie umiejętności estetycznego poruszania się przy muzyce.
|
- Uczenie się prostych form tanecznych.
- Kształtowanie umiejętności estetycznego poruszania się w takt muzyki.
|
CAŁY ROK
|
|
- „ Bajkowy czwartek” – rozwijanie wyobraźni, empatii i fantazji, uwrażliwianie na los innych, uczenie tolerancji poprzez słuchanie tekstów czytanych przez wychowawcę.
- Kształtowanie zainteresowań książką, jako źródłem wiedzy i przeżyć.
- Zapoznanie wychowanków z utworami literackimi: bajkami, opowiadaniami, wierszami, słuchowiskami.
- Wypowiadanie się przez wychowanków na temat przeczytanych tekstów, wzbogacanie zasobu słownictwa, zwracanie uwagi na poprawność wypowiedzi
- Zwrócenie uwagi na konieczność szanowania książek i prawidłowego korzystania z nich.
|
|
CAŁY ROK
|
|
- Rozwijanie umiejętności umożliwiających wychowankom amatorską działalność teatralną (wejście w role, wyrażanie uczuć, kultura żywego słowa, współpraca w grupie).
|
- Przełamywanie nieśmiałości i lęku poprzez uczestniczenie w przedstawieniach i konkursach recytatorskich.
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, zgodne współdziałanie w grupie.
|
CAŁY ROK
|
|
- „ Filmowa środa” – oglądanie filmów dla dzieci i młodzieży.
- Próby dokonywania oceny obejrzanego filmu- zwracanie uwagi na poprawność wypowiedzi wychowanków.
|
|
CAŁY ROK
|
Obszar aktywności przyrodniczej
|
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
|
- Organizowanie spacerów, wycieczek i zabaw w celu zapewnienia wychowankom stałego kontaktu z przyrodą w różnych porach roku.
- Wdrażanie wychowanków do przestrzegania zasad poszanowania przyrody.
- Udział w dokarmianiu ptaków w okresie zimy, założenie ptasiej stołówki.
- Obserwowanie typowych zjawisk atmosferycznych.
- Zaznajomienie wychowanków z różnymi środowiskami przyrodniczymi charakterystycznymi dla naszej miejscowości.
- Poznanie niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony człowieka.
- Wykonywanie prostych prac wokół budynku np. grabienie liści, zbieranie śmieci, podlewanie krzewów.
|
CAŁY ROK
|
|
- Wyrabianie umiejętności związanych z hodowlą i uprawą roślin .
- Uczestniczenie w pracach na działce szkolnej.
- Pielęgnowanie roślin w pomieszczeniach internatu.
- Zapoznanie z różnymi gatunkami oślin i zwierząt.
|
|
CAŁY ROK
|
Obszar aktywności technicznej.
|
- Rozwijanie zainteresowań badawczo – konstrukcyjnych oraz umiejętności obsługi i konserwacji wybranych urządzeń technicznych.
|
- Zaznajomienie się z urządzeniami i sprzętem znajdującym się w ośrodku, określanie ich przeznaczenia i sposobu ich użytkowania.
- Nauka prasowania
- Reperacja odzieży.
- „Mały majsterkowicz” – zajęcia praktyczno – techniczne w drewnie, metalu itp.
- Zajęcia ukierunkowujące wychowanków w wyborze przyszłego zawodu.
- Systematyczne przeglądanie i naprawa zabawek.
- Zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń i technicznych.
|
CAŁY ROK
|
|
- Zaznajomienie z różnymi formami zastosowania techniki podporządkowanej potrzebom człowieka.
|
- Poznawanie poprzez zabawę zjawisk fizycznych.
- Znaczenie postępu technicznego i wynalazków.
- Współczesne środki łączności i sprzęt ułatwiający komunikowanie się np. telefon, fax, poczta elektroniczna, Internet.
- Dowiadywanie się o różnych źródłach energii i formach ich wykorzystania.
- Nauka obsługi sprzętu gospodarstwa domowego.
- Zachowanie bezpieczeństwa podczas obsługi sprzętu AGD.
|
CAŁY ROK
|
|
- Trening kulinarny.
|
- Wspólne planowanie i zakup artykułów niezbędnych do przygotowania posiłków.
- Nakrywanie do stołu, wypracowywanie poczucia obowiązku, dokładności, systematyczności poprzez zmywanie naczyń zaraz po posiłku, sprzątanie pracowni.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się sztućcami.
|
CAŁY ROK
|
|
- Nauka umiejętnego gospodarowania pieniędzmi.
- Planowanie wydatków, uświadamianie wartości pieniędzy.
- Orientacja w cenach niezbędnych produktów .
|
|
CAŁY ROK
|
Obszar aktywności językowej
|
- „Gimnastyka buzi i języka” – ćwiczenia logopedyczne.
|
- Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia głosowe, ćwiczenia słuchowe, zabawy w rytmy i rymy.
|
CAŁY ROK
|
|
- Wzbogacanie słownictwa, doskonalenie mowy poprawnej pod względem gramatycznym i artykulacyjnym.
|
- Stwarzanie sytuacji zachęcających wychowanków do swobodnych wypowiedzi
- Wzbogacanie słownika wychowanków.
- Wyrabianie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi.
|
CAŁY ROK
|
|
- Doskonalenie umiejętności czytania, pisania i liczenia.
- Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonalenia sprawności umysłowych: porównywanie , różnicowanie, szeregowanie, klasyfikowanie, analiza i synteza.
|
|
CAŁY ROK
|
Obszar aktywność medialnej
|
- Propagowanie idei świadomego i mądrego korzystania z multimedialnych środków przekazu ( Internet, radio, telewizja).
- Zapoznanie wychowanków z komputerem, jego działaniem i zastosowaniem.
- Próby użytkowania komputerów do nauki szkolnej.
- Nauka korzystania z Internetu.
- Wyrabianie umiejętności klasyfikowania i wartościowania wiadomości zdobytych w Internecie.
- Higiena pracy podczas korzystania z komputera.
|
|
CAŁY ROK
|
|
- Profilaktyka zagrożeń związanych z korzystaniem z komputera, Internetu i telefonii komórkowej.
- Zapoznanie uczniów z zagrożeniami związanymi z korzystaniem z Internetu.
- Wyrabianie umiejętności rozpoznawania zagrożeń oraz przeciwdziałania im.
|
|
CAŁY ROK
|
|
- Przedstawienie zagrożeń i korzyści płynących z dostępu do Internetu i środków masowego przekazu.
|
- Przedstawienie rodzajów zagrożeń, jakie niesie ze sobą korzystanie z Internetu (uzależnienie od Internetu i gier komputerowych, kontakt z osobami niebezpiecznymi, dostęp do treści sprzecznych z normami wychowania, nieumiejętność odróżniania rzeczywistości wirtualnej od świata realnego, przestępczość, nieuczciwość).
|
CAŁY ROK
|
Opracowali : mgr Agnieszka Grala, mgr Joanna Kurek, mgr Katarzyna Mieszkalska, mgr Monika Biernacka,
mgr Gabriel, Grala mgr Jacek Graczyk, mgr Przemysław Przerywacz
Roczny Plan Pracy Świetlicy
Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego
w Działoszynie na rok 2014/2015
- Cele ogólne:
- organizacja pracy świetlicy w nowym roku szkolnym,
- wspomaganie rozwoju umysłowego ucznia,
- troska o fizyczne i psychiczne bezpieczeństwo uczestników świetlicy,
- rozwijanie aktywności plastycznej i technicznej, posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi do wdrażania własnych przeżyć, spostrzeżeń,
- uwrażliwianie dzieci na temat kultury osobistej oraz autoprezentacji,
- wdrażanie dzieci do kulturalnego obcowania w zespole,
- doskonalenia pracy nauczyciela świetlicy.
- Cele szczegółowe:
- opracowanie oraz zapoznanie uczniów z regulaminem świetlicy szkolnej,
- opracowanie rocznego planu pracy,
- sporządzenie list uczniów,
- zorganizowanie pomocy i warunków sprzyjających odrabianiu prac domowych,
- wykorzystanie zajęć świetlicowych do kompensowania braków z wiedzy szkolnej,
- nawiązanie współpracy z biblioteką szkolną w celu uzmysłowienia uczniom, iż poza podręcznikami szkolnymi są inne źródła informacji, z których można skorzystać,
- nawiązanie współpracy z pedagogiem szkolnym oraz wychowawcami klas,
- zapewnienie odpowiednich warunków do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego,
- nauka piosenek i zabaw ruchowych ze śpiewem,
- zabawy rytmiczne,
- poznawanie i eksperymentowanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
- organizowanie wystawek prac dziecięcych,
- liczne rozmowy i pogadanki wychowawcze dotyczące poszczególnych tematów,
- zabawa andrzejkowa,
- mikołajki,
- zabawa z okazji Dnia Dziecka,
- zajęcia czytelnicze służące rozwijaniu zamiłowania do czytania,
- zajęcia komputerowe,
- systematyczne zapoznawanie się z literaturą przedmiotu,
- udział nauczyciela świetlicy w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
- Metody pracy:
A) Metody zajęć praktycznych (wykorzystywane we wszystkich formach pracy):
- techniki plastyczne,
- zabawy i gry dydaktyczne, konkursy kształtującezdolności intelektualne uczniów,
- imprezy, uroczystości kształtujące patriotyczne uczucia, uczące zachowań prospołecznych,
- ćwiczenia, sporty oraz wycieczki- rozwój sprawności fizycznej uczniów.
B) Metody poglądowe służące pogłębianiu i utrwalaniu wiadomości, przykładem są: przedmioty, mapy, tablice.
C) Metody werbalne- pogadanka, dyskusja, opowiadanie bajek, przygód, wrażeń.
Praca w świetlicy charakteryzuje się różnorodnością form. To stanowi o jej atrakcyjności i odmienności. Dobór odpowiednich form zależy od wielu czynników. Najważniejszymi są: wiek, zainteresowania, potrzeby dzieci oraz warunki w świetlicy.
- Formy pracy:
- zajęcia umysłowe,
- zajęcia artystyczne,
- zajęcia wychowania fizycznego przejawiające się w grach, zabawach ruchowych.
Wrzesień:
- Uroczyste powitanie wszystkich uczestników świetlicy,
- Poznajemy się: ja-moja rodzina, ja-mój dom, ja-w mojej szkole, ja-koledzy i koleżanki,
- Zapoznanie wszystkich uczestników świetlicy z zasadami organizacyjnymi panującymi w świetlicy: odczytanie regulaminu oraz wyjaśnienie punktów niezrozumiałych,
- Zapoznanie się ze świetlicą i obiektem szkolnym,
- Wspólne sporządzenie listy tematów, zagadnień, z którymi uczestnicy zajęć chcieliby się zapoznać,
- Rozmowy na temat poszanowania sprzętów, gier, zabawek, mebli znajdujących się w świetlicy,
- Prace organizacyjno – porządkowe,
- Wykonanie gazetki okolicznościowej pt.: „Witaj Szkoło!”,
- Konkurs plastyczny pt.: „Wspomnienia z wakacji”,
- Gry i zabawy integrujące grupę,
- Zabawy ruchowe usprawniające orientację przestrzenną,
- Zabawy z piłką na świeżym powietrzu,
- Wydzieranka z papieru pt.: „Świetlica moich marzeń”,
- Podsumowanie wiedzy na temat lata poprzez konkursy i rozwiązywanie zagadek,
- Tworzenie wakacyjnej mapy Polski - opowiadanie przeżyć z wakacji, zapoznanie się z mapą Polski oraz wspólne odszukiwanie wakacyjnych miejscowości,
- 1 września 1939 – rocznica wybuchu II wojny światowej – pamięć o wydarzeniach z tego okresu, kształtowanie postawy patriotycznej
- Organizacja pikniku - „Pożegnanie Lata”
Październik:
- Rozmowy na temat cykliczności pór roku: wymienienie charakterystycznych cech jesieni. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni, a także zmian zachodzących jesienią w polu, lesie, ogrodzie, w sadzie,
- Wykonanie gazetki szkolnej pt.: Jesień,
- Konkurs plastyczny wewnątrz świetlicowy pt.: „Jesień moimi oczami…”,
- Układanie krzyżówek z hasłem Jesień (praca w grupach),
- Obrazki z figur geometrycznych - odciskanie pieczątkami wykonanymi z ziemniaka,
- Naprawa, czyszczenie i porządkowanie sprzętu świetlicowego: zabawek, gier,
- Dzień Edukacji Narodowej – krótki rys historyczny, przedstawienie dat obchodu Dnia Nauczyciela w innych państwach, wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły, przypomnienie o formach grzecznościowych i wielkich literach przy pisaniu życzeń,
- Portret Nauczyciela malowany farbami,
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu z wykorzystaniem sprzętu sportowego,
- Wdrażanie dzieci do dbania o własne zdrowie, pogadanki na temat właściwego odżywiania, higieny osobistej oraz uprawiania sportu, kształtowanie nawyków higieny osobistej, otoczenia pracy i nauki,
- Stworzenie przez dzieci menu na temat „Wiem co jem”, znaczenie spożywania owoców i warzyw, kolorowe i zdrowe kanapki, sałatki,
- Gry na boisku szkolnym: zabawa w dwa ognie, piłkę nożną,
- Święto Zmarłych – Wyjaśnienie symboliki święta Zmarłych, przypomnienie o właściwym zachowaniu się w miejscach wiecznego spoczynku,
- Wycieczka na cmentarz - porządkowanie opuszczonych grobów, zapalenie zniczy,
- Czytanie literatury świetlicowej.
Listopad:
- Wykonanie gazetki okolicznościowej pt.: Święto Niepodległości,
- Przypomnienie symboli narodowych godło, flaga, hymn - kształtowanie postaw patriotycznych poprzez odpowiednie zachowanie się podczas uroczystości szkolnych, strój galowy,
- Praca plastyczna – wykonanie kotylionów z papieru, bibuły do muzyki Ludwiga van Beethovena,
- Światowy Dzień Życzliwości - pogadanka o znaczeniu zwrotów grzecznościowych (5 magicznych słów), kształtowanie nawyków grzecznościowych, budzenie szacunku do osób starszych,
- Andrzejkowe zwyczaje ludowe - wykonanie dekoracji andrzejkowej oraz zgromadzenie niezbędnych rekwizytów do wróżb,
- Zabawy andrzejkowe: lanie wosku, wróżby oraz konkursy,
- Odrabianie pracy domowej, nadrabianie zaległości,
- Profilaktyka zachowań agresywnych,
- Zdobycie umiejętności konstruktywnego sposobu rozwiązywania sytuacji trudnych,
- Gry dydaktyczne – nauka mapy Polski,
- Zajęcia mające na celu podniesienie samooceny uczniów oraz wiary we własne siły,
- Kształtowanie postawy opiekuńczości wobec zwierząt, budzenie odpowiedzialności za zwierzęta podczas zimy.
Grudzień:
- Piszemy List do Świętego Mikołaja. Pamiętamy aby sprawiać przyjemność bliskim,
- Mikołajki w świetlicy: rozdawanie słodyczy, zgadywanki rebusy tematyczne rozwijające logiczne myślenie,
- Wykonanie gazetki pt.: Zima,
- Przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia: czytanie opowiadań o tematyce świątecznej „Opowiadania Bożonarodzeniowe”,
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat: Jak chciałbym spędzić święta?,
- Konkurs na sporządzenie najładniejszej kartki świątecznej,
- Słuchanie kolęd,
- Wspólne wykonanie stroika świątecznego do naszej świetlicy szkolnej,
- Przeprowadzenie rozmowy wychowawczej na temat bezpieczeństwa w czasie zabaw zimowych,
- Gry i zabawy na boisku szkolnym: rzeźby śniegowe, rzuty śnieżkami,
- Zabawa w kalambury.
Styczeń:
- Witamy Nowy Rok: wzajemne składanie życzeń Noworocznych,
- Czytanie baśni J. Ch. Andersena „O 12 miesiącach”,
- Wykonanie pracy plastycznej: rysowanie 12 elementów obrazujących wszystkie miesiące roku,
- Konkurs na najciekawszy strój karnawałowy,
- Jak ciekawie spędzić ferie zimowe?: luźne rozmowy na temat atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego,
- Budzenie szacunku i wrażliwości dla osób w starszym wieku,
- Wykonanie laurki dla Babci i Dziadka,
- Gry i zabawy usprawniające spostrzegawczość,
- Spacery w pobliskiej okolicy,
- Zabawy na śniegu.
Luty:
- Przypomnienia regulaminu świetlicy, rozmowa na temat respektowania przez uczniów punktów w nim zapisanych,
- Zebranie informacji podsumowujących pierwszy semestr - zagadnienia, które cieszyły się największym zainteresowaniem oraz te, które nie budziły entuzjazmu,
- Walentynki. Rozmowa na temat wzajemnego obdarowywania się prezentami, dobrym słowem,
- Współorganizacja walentynkowego balu karnawałowego,
- Wykonanie kartek walentynkowych,
- Zorganizowanie poczty walentynkowej, pisanie życzeń,
- Swobodne zabawy ruchowe na śniegu, lepienie bałwana,
- Dokarmianie zwierząt. Przedstawienie przez uczniów sposobów pomocy zwierzętom w czasie kończącej się zimy,
- Doskonalenie umiejętności negocjacji poprzez ćwiczenia edukacyjne,
- Zabawy integracyjne, rozwijające wyobraźnię,
- Praca plastyczna: Najciekawsze miejsce w mojej okolicy.
Marzec:
- Być Kobietą, być Kobietą… rozwijanie szacunku wobec kobiet pracujących zawodowo i w domu, zapoznanie dzieci z zawodami wykonywanymi przez kobiety, podkreślanie roli kobiet w życiu i w codziennej pracy,
- Kto jest damą, a kto dżentelmenem? – poznanie zasad dobrego zachowania względem kobiet,
- Kształtowanie umiejętności składania życzeń,
- Poznanie nowej techniki plastycznej – wykonanie kwiatów z filcu,
- Zabawy na świeżym powietrzu:orientacyjno– porządkowe, bieżne,
- Wykonanie gazetki okolicznościowej w nawiązaniu do budzącej się wiosny,
- Wspólna praca zespołowa nad stworzeniem Marzanny przy muzyce A. Vivaldiego,
- Uczymy się wspierania innych metodą współudziału wychowanków w prowadzeniu zajęć,
- Zabawy z wykorzystaniem chusty Klanza,
- Śpiewać każdy może, czyli świetlicowe Karaoke.
Kwiecień:
- Rozmowy na temat obyczajowości Świąt Wielkanocnych. Dzielenie się swoimi przeżyciami związanymi z okresem Świąt Wielkanocnych, zwrócenie uwagi na zwyczaje i tradycje w rodzinach,
- Wykonanie gazetki nawiązującej do świąt Wielkiej Nocy,
- Konkurs na najładniejszą pisankę,
- Obchody Dnia Ziemi: pogadanka o tym jak dbać o środowisko (segregacja śmieci, sposoby na oszczędzanie energii elektrycznej, wody),
- Wspólne sprzątanie placu zabaw,
- Witaj wiosno! Rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację otaczającej przyrody, pogadanka na temat kwiatów objętych ochroną,
- Wiosenny spacer,
- Gry i zabawy ruchowe,
- Czytanie literatury świetlicowej,
- Rymowanki, wymyślanki, zabawy słowem.
Maj:
- Majowe święta – symbole narodowe Polski wykonane dowolną techniką,
- Zabawy tematyczne z chustą Klanza,
- Dzień Matki - pogłębianie szacunku dla rodziców, kształtowanie uczuć miłości i przywiązania,
- Burza mózgów na temat przykładów pomocy Mamie na co dzień,
- „Moja Mama czarodziejka ” - portret technika dowolną,
- Rozwijanie kreatywności dzieci za pośrednictwem zabawy „Oryginalnie myślę, wbrew stereotypom i schematom”,
- Odrabianie prac domowych, nadrabianie zaległości,
- Rozmowy wychowawcze na temat udzielania pomocy koleżeńskiej,
- Zabawy z piłką na boisku szkolnym.
Czerwiec:
- Renowacja zabawek i gier świetlicowych,
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w czasie wakacji, zwłaszcza zachowanie nad wodą,
- Utrwalenie numerów alarmowych,
- Luźna rozmowa na temat wyjazdów wakacyjnych,
- Wykonanie gazetki pt.: Wakacje moich marzeń,
- W zdrowym ciele zdrowy duch – wspólne tworzenie pomysłów na codzienną gimnastykę,
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu,
- Uroczyste zakończenie roku szkolnego.
|